Iets nieuws

Ik ben niet zo van de dikkere garens. Ik vind haaknaald 4,5 al dik genoeg, behalve dan voor Tunisch haken. Maar soms laat ik me verleiden tot iets niets en anders. Zoals ook deze keer na mijn bezoek aan Hobbykamer de Blauwe Vlinder in Dronten. Ondanks dat er al aardig wat projecten van mijn haaknaald zijn gerold, maar er zijn ook nog aardig wat garenmerken waar ik nog verrassend weinig mee gewerkt heb. Iets met maar 24 uur in een dag. Zo moest ik van Karin Katia Merino Aran eens uitproberen. De drie bollen ‘Karin’s groen’ (lees in mijn andere blog over mijn bezoek) brandden de hele dag in mijn tas om iets mee te doen. Maar uiteindelijk gebeurde dat pas drie dagen later, ’s avonds op de bank. Een brede heerlijke sjaal zou het worden. Hij was bijna dezelfde avond nog af…

Sinds ik haak heb ik iets met sjaals. Ik vind het heerlijk om een sjaal om te hebben en daar lekker in weg te kruipen. Goed excuus ook om elke keer maar weer aan de slag te gaan voor een heerlijke sjaal. Maar het patroon is elke keer lastig kiezen. Ik heb acht verschillende patronen geprobeerd voor ik bij deze uit kwam. Maar dan haakt het ook wel zo lekker weg dan diezelfde avond de sjaal al half af was. En het was alleen omdat ik last-minute had besloten de volgende ochtend vroeg met de auto op pad te gaan dat ik van mezelf de garens neer moest leggen en naar bed dus. 

Hieronder heb ik het patroon van de sjaal voor je uitgeschreven. Maar let op! Het is verslavend en voor je het weet haak je hem in een ruk af. Al zijn dat wat mij betreft de betere projecten ;).

Benodigdheden:

  • Haaknaald 6, of een haaknaald die past bij jouw hand. Kijk even kritisch of het garen soepel valt. Ik haak over het algemeen wat strakker, maar ik vind he took fijner als het patroon wat mooier uit komt en wat strakker is gehaakt.
  • 3 bollen Katia Merino Aran, ik gebruikte kleur 65

In dit patroon worden vier steken gebruikt:

  • l: losse
  • v: vaste
  • stk: stokje
  • sgstk: samengehaakt stokje

Een samengehaakt stokje maak je als volgt. Als je twee stokjes samen moet haken. Start je als een gewoon stokje. Als je drie lussen op de naald hebt haal je de draad door de eerste twee lussen. In plaats van dat je ook de laatste twee lussen doorhaalt, gaan we nu eerst een nieuw stokje haken. Sla de draad om, steek in de volgende steek en haal de draad op. Haal de draad weer door de eerste twee lussen op de naald. Je hebt nu drie lussen op de naald staan. Sla de naald om de draad en haal in 1 keer door alle lussen op de naald. Je zit nu dat je aan de bovenkant maar 1 steek hebt. In dit patroon haken we echter geen twee stokjes samen, maar vijf. Dat wil zeggen dat je het proces van alleen door de eerste twee lussen halen 5 maal doet en dan de draad omslaat en in een keer door alle 6 de lussen op de naald haalt.

Haak 49l

Toer 1: Haak 3l (=1e stokje) , 2 stokjes samen in de 4e en 5e steek vanaf de naald, *1l, 1 steek overslaan, 1stk, 1l, 1 steek overslaan, 1 stk, 1l, 1 steek overslaan, 5 stk in de volgende steek, 1l, 1 steek overslaan, 1stk, 1l, 1 steek overslaan, 1 stk, 1l, 1 steek overslaan, 5 sgstk*, herhaal van * tot * tot einde. Eindig met 3 sgstk.

Toer 2: Haak 1 losse (=keerlosse), en vervolgens 1 vaste in elke steek. Let erop: haak om de lossen van de vorige toer en let erop dat je bij de samengepakte stokjes in de bovenste twee lussen van de samengepakte stokjes steekt en niet in de losse erna! Anders komen de waaiers niet mooi boven elkaar.

Herhaal toer 1 en 2 vervolgens tot je bollen op zijn. Kortom kind kan de was doen. Veel haak- en draagplezier!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *