Nooit te oud om te leren

Nieuw jaar, nieuwe kansen, nieuwe uitdagingen. Dit jaar op nummer 1: breien. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Er is een reden waarom ik tot nu toe altijd heb geroepen dat ik met 1 naald al gevaarlijk genoeg ben. Al was dat misschien niet de allerbeste opmerking toen de bewaking bij het koninklijk paleis in Londen vroeg of ik breide terwijl hij mijn haaknaald omhoog stak. Maar goede voornemens of niet, je moet er wel iets mee. En dus besloot ik de stoute schoenen aan te trekken en weer eens op bezoek te gaan bij Creahuys 41. Voor de gezelligheid want dat is het bij Audrey sowieso altijd, maar ook om de workshop recht en averecht breien van Nienke Landman te volgen.

Een vreemde dag was het wel. Mijn zusje stapte op het vliegtuig naar een of andere exotische bestemming, mijn ouders zouden dat de volgende dag doen en ik ging op breicursus. Al denk ik achteraf dat ik misschien wel de beste van de drie opties had gekozen. Creahuys 41 in Hazerswoude-Rijndijk is verhuisd sinds ik er de laatste keer ben geweest. En dat is meer dan leuk want dat betekent dat ik weer heerlijk nieuwe plekjes en nieuwe garens kan ontdekken. Maar omdat schijnbaar half Nederland de A12 koloniseerde kwam ik iets later aan dan gepland dus het was meteen aan de slag met garens voor het nieuwe project. Borgo de Pazzi en bamboe rondbreinaalden is de keuze op gevallen. Sommige gewoontes kun je beter maar in stand houden. 

Met een kopje thee en voldoende lekkernijen is het dan tijd om aan de slag te gaan. Want we kunnen niet blijven kwijlen voor de kasten vol met bolletjes. We laten het gras er niet over groeien want niets proeflapje, we gaan gewoon meteen voor de 40 steken. Al is dat breiend opzetten, en dat zo los doen dat je daarna ook echt verder kunt breien, misschien nog wel de grootste klus van de workshop. Onder bezielende leiding met hier en daar wat praktische hulp van Nienke lukt het echter. En al snel beginnen de eerste patroontjes te verschijnen.

Dat kan ook niet anders want Nienke helpt iedereen vooruit. Of het nu is met algemene tips over hoe je patronen leest en waar je rekening mee moet houden tot het voordoen van de rechte en averechte breisteek. Aan de andere kant is het toch wel een wonder dat er in totaal maar een tweetal steken is gevallen of er magisch bij is gekomen met al dat geklessebes tussendoor. Een workshop is dan wel om iets te leren, maar het moet vooral ook gezellig zijn. En dat is het. Nienke is een geweldige docent die alles heel goed weet uit te leggen, proeflapjes meeneemt zodat ze alles voor kan doen en zelfs ervoor zorgt dat we het afhechten kunnen oefenen. Dat in combinatie met goed gezelschap en een heerlijke gastvrouw die zelf ook enthousiast mee doet en dat is alles wat je nodig hebt op een regenachtige zaterdagmiddag.

Als ik weer eens bij een winkel langs kom en vertel dat ik een uur in de auto of twee uur in de trein heb gezeten, kijken mensen me vol verbazing aan. Waarom ik het doe? Heel simpel, omdat elke winkel zijn eigen leuke dingen heeft. Niets is leuker dan nieuwe mensen ontmoeten en rondneuzen op plekken waar je al een tijdje niet bent geweest. En dat is elke rit in de auto of trein waard

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *